JOE BEL + MELANIE ISAAC

2 mei 2025 • Reflektor

  • Deuren • 19:30
  • JOE BEL
  • MELANIE ISAAC

TICKETS EN VENTE LE 20 DECEMBRE à 11H.

JOE BEL

Joe Bel nodigt ons uit om haar tweede album Family Tree (opnieuw) te ontdekken, een zoektocht naar haar verschillende wortels, waarin folk, aanstekelijke melodieën en mediterrane kleuren worden gecombineerd. Met een altijd organisch geluid, in het Engels, Frans, maar ook in ladino, het oude Spaans dat haar grootvader nog sprak, kiest ze ervoor zich een beetje meer te openbaren in een album dat uitnodigt tot een reis van overdracht tussen generaties.

Men zegt dat de stem een spiegel van de ziel is. Zo is er melancholie en zon, zekerheid en zachtheid in die van de singer-songwriter Joe Bel.

MELANIE ISAAC

Voor haar tweede album, En attendant Nico, is Mélanie Isaac teruggekeerd naar de eenvoud waarmee ze debuteerde. Het is een terugkeer naar de essentie, waar de liedjes, de stem en de teksten de boventoon voeren, met een verhalende kracht die autobiografisch is in elke seconde. Ver van de normen van die tijd is de muzikale omlijsting organisch, levendig en helder: negen tracks opgenomen, geproduceerd en gemixt in de Wood Studio in Chênée met Maxime Wathieu, wiens oprechtheid ontwapent. De in de Ardennen geboren zanger geeft nooit toe aan de verleiding van de gemakkelijke uitweg en geeft de voorkeur aan de hardheid van piano-drums-gitaar waar stem en melodie koning zijn.

Na ‘L’inachevée’, een veelgeprezen EP (Eerste Prijs Franc’OFF op de Francofolies de Spa) en ‘Surface’, een veelgeprezen debuutalbum (favoriet van de Franstalige publieke media voor de single ‘Paradis Nord’), “En attendant Nico” is het dagboek van een vrouw wier gevoeligheid botst met een maatschappij op zoek naar betekenis (Elle cherche le A), die de sirenen van de tijd verwerpt (Le camp et la couleur), en poëtische bewijzen verkiest boven geprefabriceerd discours (Le sublime ordinaire). Ogenschijnlijk enfin verzoend met haar verleden (Le Tilleul, Une fleur sur le piano) en klaar om haar geesten onder ogen te zien (Je te garderai, Adieu je reste), trekt Mélanie Isaac aan onze gekneusde zielen een uitweg, onmiddellijk toegankelijk. Wat is er veranderd? Misschien de geboorte van haar dochter, die ze in zich droeg tijdens de opnames van het album.